Så startar du eget klädmärke superenkelt
Drömmer du om ett eget klädmärke, men tänker att det inte är möjligt? Här kommer tipsen på hur du kan starta ett eget klädmärke på billigaste och enklaste vis.
Eget klädmärke – eget företag
För att starta ett eget klädmärke behöver du vara företagare. Det är enkelt: du går in på Skatteverkets hemsida och ansöker om F-skattsedel, så kan du sätta igång. När du har F-skattsedel så får du dra av moms, samt sälja tjänster och produkter. Du tjänar alltså på att vara företagare när du sätter igång ditt klädmärke.
Världens enklaste klädmärke
Du är företagare och vill nu starta världens enklaste klädmärke. Basen i ditt klädmärke är profilkläder. Förr i tiden var profilkläderna ofta sladdriga t-shirts och kepsar, men idag är kvaliteten god och utbudet på profilkläder och profilprodukter jättestort. Det finns två vägar att gå. Antingen så använder du en plattform som Teespring, som låter dig formge trycken på t-shirts och andra kläder. På sådana plattformar behöver du inte göra något annat än att bestämma pris och utseende. De sköter tryck och leverans till kunderna. Det kostar alltså ingenting att starta företaget. Det andra sättet är att du vänder dig till ett svenskt företag som trycker upp profilprodukter. Det finns stora företag som har mycket breda sortiment där du kan välja mellan allt från hoodies, t-shirts och strumpor till paraplyer och iPadfodral. I det här fallet väljer du att trycka kläder som du får hemskickade till dig, och som du sedan säljer i din webbshop. Fördelen med att trycka upp kläder i förväg är att du kan kontakta företaget och be dem sy på ditt klädmärke samt tagg vid nacken eller byxlinningen. Ditt klädmärke blir verkligen ett eget klädmärke. Du har också ett större utbud av kläder att välja mellan. En annan stor fördel är att du sköter paketeringen av dina varor, då kan du enkelt lägga ner gratisprodukter i paketen. Smart marknadsföring.
Marknadsför ditt klädmärke
Den stora utmaningen när du har skapat ett klädmärke är att marknadsföra dina kläder. Om du redan har många följare på Instagram eller Twitter, så har du en kundkrets att sälja till. Annars kan det vara smart att starta en Youtubekanal. Låt oss säga att du har skapat kläder med söta hund- eller kattryck. Då kan det vara smart att starta en djurkanal. Sedan säljer du kläderna nedanför själva Youtubefilmen. Det är många youtubers som säljer egna produkter på det viset.